Webshop beginnen


Vooronderzoek

Je wilt een webshop beginnen, maar hoe weet je of jouw product of dienst online kans van slagen heeft?

Begin met een vooronderzoek en stel jezelf o.a. de volgende centrale vragen:
– Wat is mijn onderscheidend vermogen ten opzichte van mijn concurrenten? Maak een SWOT-analyse.
– Tegen welke problemen lopen je huidige concurrenten op en hoe kun je met jouw product of dienst het verschil maken?
– Hoe zorg jij voor een oplossing daar waar je concurrenten vastlopen?
– Wie is jouw doelgroep? Hoe bereik je hen?

Zo zijn er meer vragen die in een ondernemersplan naar voren komen.
Deze centrale vragen zijn de basis bij de start van een onderneming als je serieus een webshop wilt beginnen die online kans van slagen heeft.
Bij de KvK en ondernemersplatforms worden er diverse formats aangeboden die jou en andere ondernemers helpen om de juiste vragen te stellen voor je met een webshop begint.

Tip: Wellicht slim om als eerste stap jouw product of dienst te verkopen via marktplaatsplatforms of andere drukbezochte websites (uiteraard geheel afhankelijk van wie jouw doelgroep is). Zo verminder je de investeringskosten in en het risico van het starten van een online webshop, wat ook tijd met zich meebrengt. Mochten de verkopen een succes blijken te zijn, dan kun je jouw webshop officieel beginnen, registeren bij het KVK en aanmelden bij de belastingdienst.

Bedrijfsnaam en huisstijl

Bij het zoeken naar een bedrijfsnaam moet je rekening houden dat je de naam het best als domeinnaam kunt registeren. Dit is belangrijk voor de vindbaarheid van jouw webshop.

Voorbeeld merknaam: Goed voorbeeld
Domeinnaam: goedvoorbeeld.nl
Tip: Zoekwoorden opnemen in de domeinnaam kan invloed hebben op een positieve pagerank.

webshop beginnen

 

 

Extra tip: voor lokale vindbaarheid van jouw onderneming waarbij zoekresultaten worden getoond met een Google maps-afbeelding werd voorheen ook Google places genoemd. Dit kun je kosteloos aanmaken met een Google-account. Meer uitleg hierover in een andere blog. Je kunt contact met ons opnemen als je hier meer informatie over wilt hebben.

Hosting

Bij een domeinnaamregistratie hoort een webhosting waar jouw webshop geplaatst wordt. Afhankelijk van het webshopplatform waarvan jij gebruik maakt, bijv. een zwaarder e-commerce-systeem zoals Magento, kan het zijn dat een specifieke hostingpartij voor Magento betere en snellere servers kan bieden. Magento is namelijk een zwaar pakket en vraagt om meer kracht van een server. Een hostingmaatschappij kan zorgen dat jouw Magento webshop optimaal blijft functioneren.

Tip: Bij meerdere Magento hostingpartijen is het mogelijk om de snelheid te meten van de huidige performance van jouw Magento webshop. Zij kunnen aangeven wat het verschil is als zij jouw webshop draaien op hun server. Uiteraard wordt er ook naar de bouw van de webshop gekeken. Hier kunnen ook tweaks worden uitgevoerd voor een betere performance van je webshop. Dit kun je met de partij bespreken die je webshop ontwikkelt.

Als de bedrijfsnaam is bedacht, is het tijd voor de volgende stap: het ontwerpen van de huisstijl van jouw onderneming. Begin met het logo, aangezien dit de basis is voor de overige promotie-elementen. Als dit is afgerond, kun je beginnen met het ontwerp van jouw webshop.

Webshop huren of kopen?

Er zijn diverse bedrijven die een leaseconstructie mogelijk maken waarbij je een vast bedrag per maand betaalt voor een bepaalde periode (afhankelijk van het type contract die jij afneemt). Er zijn ook bedrijven die eenmalig kosten berekenen voor het ontwikkelen van een webshop.

Tip: vraag bij de start van de webshopontwikkeling wat de mogelijkheden of diensten zijn die zij leveren m.b.t. het onderhoud van de webshop. Onderhoud van de webshop is cruciaal om te zorgen dat de webshop te allen tijde naar behoren blijft functioneren.

Software onder licentie, open source of maatwerk?

Met software onder licentie zijn al webwinkels ontworpen met een eigen CMS-system. Zo’n webshop is snel te lanceren en heeft een professioneel uiterlijk. Het nadeel is dat een webshop van een andere ondernemer, gemaakt door hetzelfde bedrijf, meestal een soortgelijk uiterlijk heeft.
Toch biedt dit platform een tussenoplossing voor de starter met een beperkt budget om een eerste stap te zetten naar een basiswebshop.

Twee bekende open source-webwinkels zijn Magento en WP WooCommerce. Magento heeft een krachtige en geavanceerde webshop die tal van functies en mogelijkheden biedt. Qua ontwikkeling is Magento complexer, vandaar dat de kosten voor een Magento shop hoger liggen. Voor een starter die al een groot aanbod/assortiment heeft, dit in de webshop wil plaatsen en het professioneel wil aanpakken, biedt Magento een prima oplossing, ook met het oog op de toekomst. Magento is verder uit te breiden, maar ook maatwerk is mogelijk voor specifieke oplossingen.

WP Woocommerce staat bekend als een zoekmachinevriendelijk platform met tal van extensies en plug-ins die de functionaliteiten van een webshop mogelijk maken. Daarnaast kan er gewerkt worden met een thema dat aangekocht kan worden voor enkele tientjes en door een ervaren programmeur aangepast kan worden naar de eigen huisstijl. Voor de ondernemer die de basis van de webshop goed wil hebben met een professioneel uiterlijk biedt WP Woocommerce een goede mogelijkheid.

Tip: het onderhouden en regelmatig updaten van de software en plug-ins is van essentieel belang om te zorgen dat er geen lekken in de webshop ontstaan, waardoor een webshop kwetsbaar wordt voor hackers .

Template of maatwerk?

Op websites zoals themeforest of templatemonster tref je tientallen templates. Via google kun je zelf op zoek naar andere template-leveranciers. Zoek met woorden zoals het product van je dienst met template/theme. Dan vind je websites van ontwikkelaars die online thema’s verkopen.

Voorbeeld: bij restaurant theme’s WordPress vind je tal van thema’s over restaurants.

 webshop beginnen

Tip: zoek ook naar blogs die de diverse thema’s/templates vergelijken en de voor- en nadelen weergeven. Dit helpt bij het maken van de keuze naar een geschikt thema voor jouw webshop.

Extra tip: bekijk bij het aankopen van een thema ook hoe actief de ontwikkelaars zijn met updates van de thema’s. Het is ook belangrijk of er goede support wordt geleverd bij eventuele vragen.

 


Webshop inrichten

Vraag bij degene die jouw webshop ontwikkelt of de afbeeldingen en omschrijvingen van de producten en de teksten voor de webshop worden ingevoerd of dat je dit zelf moet doen. Vaak wordt dit uitgelegd zodat je zelf aan de slag kunt met het invoeren van de producten de webwinkel. Indien het budget er is, kun je dit uitbesteden zodat je de focus behoudt op jouw corebusiness.

Webshop content

Lever jij de teksten aan of laat je de teksten schrijven?
Niemand kent jouw product of dienst beter dan jij. Om kosten te besparen en er zeker van te zijn dat de juiste informatie op de webshop wordt geplaatst, kun je de basisteksten zelf schrijven. Om de teksten geschikt te maken voor de webshop kun je een tekstschrijver de teksten laten herschrijven en/of redigeren. Met de gegevens zoals doelgroep, tone-of-voice en aantal woorden kan een tekstschrijver de goede teksten schrijven, zoals die op een webshop horen te staan, vloeiend, aansprekend en foutloos.

Tip: om er zeker van te zijn dat je een match hebt met de tekstschrijver kun je vragen om een proeftekst te schrijven. Pas als de proeftekst is goedgekeurd, kan de tekstschrijver aan de slag met de overige tekstpagina’s.

Extra tip: om ervoor te zorgen dat de websiteteksten als interessant beoordeeld worden door Google met invloed op de zoekresultaten, kun je de tekstschrijver vragen de websiteteksten volgens de SEO-richtlijnen te schrijven.

Online marketing

Naast de vormgeving en technische ontwikkeling van de webshop is het aspect van online marketing net zo belangrijk, misschien zelfs nog belangrijker als je online omzet wilt generen. Hier zijn diverse technieken en methodes voor die je met een online marketeer in een intakegesprek kunt bespreken. Hij/zij kan jou helpen met het bepalen van de doelstellingen en een online marketingadvies presenteren.

Tip: is het budget beperkt maar wil je toch zorgen dat jouw webshop online zichtbaar wordt, dan kun je wellicht het volgende doen:

– Gebruik maken van sociale media platforms waaronder, Facebook, Google+, Instagram enz.
– Persberichten versturen.
– Link aanmelden bij branchegerelateerde platforms en startpagina’s.
– E-mailmarketing of affiliate toepassen.
– Netwerken met bloggers en vragen of zij eventueel jouw product of dienst willen promoten in hun blog.

Webshop laten ontwikkelen

Wij, de webbouwers met idealen, kunnen een webshop ontwikkelen met het WP WooCommerce platform tegen een eenmalig tarief van 599,-, excl. btw. Voor de beginnende ondernemer heeft dit pakket alle functies en mogelijkheden om online een goede start te maken met je webwinkel die niet alleen goed in elkaar steekt maar ook mooi en professioneel oogt.

Ben je op zoek naar een webshop met meer maatwerk? Dan kunnen wij ook hierin oplossingen bieden. Neem contact met ons op om jouw wensen met ons te bespreken: contact@connectc.nl

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *